Wednesday, August 3, 2011

Masak memasak : Puding Triffle (Resepi)

Assalamualaikum.. Hye..


Kita kembali lagi dalam segmen masak masak bersama Chef Syarafina.. Kali ni jom belajar buat Triffle yang sedap dan sedap.. Eh? Sebelum I start sepahkan meja, meh I tunjuk dulu hasil gemilang masakan I nih.. Bangga diri tahu..




Nampak yummy bukan? Kalau tak yummy pun, cakap je Mmpphhh sedapnya! Pun boleh! 


Bahan bahan yang terlibat menurut resipi di ENTRI ini ialah;

1) 1 bungkus kek swiss roll
2) 1 tin fruit cocktail
3) 1 kotak jeli segera (cap NONA)
4) 2 sudu besar tepung kastard
5) 3 sudu besar gula
6) 3 cawan susu segar


Angka angka tuh semua bukan fixed tau.. korang kena pandai-pandai modify lagi resepi ni.. sebab taste orang kan berbeza.. tehee~


Maka, berbekalkan resipi asal yang I dapat daripada carian Google, JOM MULA!





Potong kek gulung strawberry yang harga RM 5.50 nih.. Potong ikut suka korang.. Tengok I punya nih, ada yang tinggi, ada yang rendah.. Gasaklah nak makan sendiri jugak.. Apa heran.. Sebelum nih, I beli swiss roll yang ada gambar Mickey Mouse bulat bulat tuh, tapi tak cukup pulak.. Last last abah I yang habiskan.. Muahaha!


Tuang jus koktel sikit atas kek tu bagi dia lembab.. Lembab okeh, bukan basah lencun.. 





Dah siap lapisan pertama kek tuh, masak kastard pulak.. Kastard ni bukan tepung kastard semata eh.. Humban semua skali 5 sudu besar tepung kastard, 5 sudu besar gula, 3 cawan susu segar Marigold dan lebihan jus koktel tadi.. Kacau jangan berhenti.. Nak pipis pun, tahan je dulu..


Pastu, Ma I masuk campur.. Dia cakap, nampak sikit, jadi dia tambah air 1 cawan.. Ma I memang hebat bab bab modify resipi nih.. Kalau korang hebat macam ma I, korang boleh modify jugak mengikut kesesuaian.. Kalau tak hebat, korang redha je laa dengan resipi yang I bagi nih.. 


Dah siap masak kastard, tuang atas lapisan kek tadi.. Tak sempat pulak nak snap gambar.. Gelojoh tak menyempat nak tabur buah koktel kiut miut atas lapisan kastard tadi.. Kalau korang nak tambah kekiutan lagi, letak Nata de Coco pun boleh.. 






Seterusnya, masak jeli.. Cap Nona ke, cap Majalah 3 ke sukati korang lah.. I punya nih Jeli perisa Strawberry cap Nona.. Dah keluarkan paket serbuk jeli tuh, jangan pulak korang humban terus kotak tuh dalam tong sampah.. Sebab cara nak masak jeli nih, dia ada ajar kat belakang kotak tu..


Bila jeli tu dah nampak pekat dan menggelegak, tuang atas lapisan kastard dan buah koktel tadi..


Kalau nak sedap, letak dalam peti sejuk barang sejam dua baru makan.. Kalau tak sabar sangat macam Abah I, tak payah letak dalam peti sejuk pun takpe.. Maklum laa, Abah dah tak sabar nak merasa air tangan terhebat anak bongsu dia nih haa.. Ngeh3~


UPDATE: Baru semalam buat, hari nih dah tinggal separuh! Laku lah wei Triffle I.. Hahhaa Siap bold bagai.. Motif?




13 comments:

  1. tergugat tengok.. sedap~

    ReplyDelete
  2. nice and simple to make, great as a dessert esp when entertaining guest.

    ReplyDelete
  3. aishhh!!!... nie buat xthn lapar nie////ahaks

    ReplyDelete
  4. hehe kalau macam tu, harus try buat jugak.. :D

    ReplyDelete
  5. tq.. yeap it is.. :)

    ReplyDelete
  6. tak digalakkan di waktu berpuasa ye.. malam2 macam ni xpe.. haha~

    ReplyDelete
  7. hehehe...ooo ptot pom...sorry2 td esyad bace nie time waktu belum bukak pose...^^

    ReplyDelete
  8. Seyes nmpk sdp.boleh bukak kdai. :D


    Nafsu Remaja vs PArt Time!

    ReplyDelete
  9. mak aih! sedapnyeeeee....;D

    ReplyDelete
  10. haha waktu belum bukak pose pun bole.. Tapi, jangan tenung lama lama.. Kurus puasa kang.. hehe

    ReplyDelete
  11. Isk.. Ni baru first try.. Tak boleh bukak kedai lagi.. Takut kali kedua nanti berubah pulak rasa.. Haha 

    Btw, tq.. :)

    ReplyDelete
  12. Hehe buat laa satu.. :)

    ReplyDelete
  13. terer r u ni..hahaha..pun bolleh..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...