Friday, August 5, 2011

Dialek Kelantan: Gotey atau getey?

  Assalamualaikum.. Hye..


Entri nih mungkin orang Kelantan je yang boleh bagi jawapan.. Yang bau bau belacan dengan Kelantan pun boleh laa.. Yang harunya kalau porang Kelantan sendiri tak boleh jawab.. Hoho


Apa perbezaan antara gotey dengan getey?? Sila baca dalam loghat Kelantan deh.. Hahh! Cepat cepat bagi jawapan.. 


Sebenarnya tadi I terdengar pasal ni di Kelantan FM.. Musim puasa macam nih, radio Kelantan FM memang wajib dengar.. Terutama waktu dekat Maghrib lah.. Sebab nak tunggu azan Maghrib.. Tehee~


Macam mana boleh keluar topik pasal gotey dan getey? Tadi ada sorang makcik telefon radio Kelantan FM.. DJ tu tanya, "Mokcik tengoh buat gapo tuh?".. Makcik tu jawab, "Mokcik tengoh dok gotey onde onde nga getey teri mandi (puteri mandi) nih".. Lebih kurang lah kot bunyi nya.. 



Onde onde


Puteri Mandi


Masalahnya, apa bezanya gotey dan getey tuh? Kalau korang mengaku orang Kelate, meh jawab nih.. Hehe


OK laa.. I bagi pilihan jawapan..

A) gotey - buat jadi bulat
    getey - buat jadi bujur

B) gotey - guna tapak tangan
    getey - guna hujung jari

C) gotey - untuk saiz besar
    getey - untuk saiz kecil


Atau korang ada jawapan selain pilihan di atas? Jom kongsi..



Nota kaki: Indahnya dialek kita.. 

16 comments:

  1. jawapan dia C ! betol x ?

    err, saya bukan org kelantan. tp jiran tok saya org klntan. hehe ==!

    ReplyDelete
  2. kalo dipikir secara logik,mcm A jek..ha,btol kn??yey!!

    ReplyDelete
  3. puteri mandi... 
    i like...
    ;D

    ReplyDelete
  4. laaa..igtkan gotey - kelantan...getey trg..hahaha....

    ReplyDelete
  5. Jawapan dia (B) tol tak? hahah.

    Follow blog saya eh.
    http://reignoftrust.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. jwapannya adalah same je la...kiih33

    ReplyDelete
  7. haha bau bau belacan laa ek.. :p
    tp, C tu tak tepat.. gotey boleh jugak untuk saiz kecil.. hehe

    ReplyDelete
  8. haha yakin ekk.. tapi, A tuh kurang tepat laa intan.. hehe

    ReplyDelete
  9. hehe tapi, saya xsuka part kelapa tu, manis.. :D

    ReplyDelete
  10. haha kelantan pun ada jugak getey.. 

    ReplyDelete
  11. Ni org kelate ke ada bau bau belacan ngan org kelantan? hehe 

    betul2! jawapan dia B.. =D

    ReplyDelete
  12. hahaha mana boleh sama.. cuba lagi.. =p

    ReplyDelete
  13. err? apa perbezaan gotey ngan getey? 

    ReplyDelete
  14. mcm selalu dengar getey kot . haha :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...