Thursday, June 9, 2011

Bengang dengan pekerja yang tak efisien..

Assalamualaikum.. Hye.. 


Baca dulu sampai habis, baru komen..

I pelik laa dengan manusia nih.. Tak ikhlas atau pemalas?? Tadi I ke Tabung Haji, nak simpan duit.. I ambil no giliran.. 102.. No giliran sekarang baru 58.. Kiranya ada 44 orang sedang menunggu.. Bayangkan dengan manusia seramai tu, 3 kaunter je yang dibuka! 1 kaunter lagi pekerja hilang, 1 lagi memang tutup.. Ok tak kisah laa.. Tapi, dalam keadaan macam tu, mak aih.. Slow kemain buat kerja.. 






Dah selesai urusan kat Tabung Haji.. I dan Ma ke Pejabat Pos pulak.. Nak bayar bil, nak renew lesen, nak buat wang pos, nak bayar saman! Sama macam tadi, I ambil nombor giliran.. Kat mesin tu, ada 2 pilihan - urusan ASB etc dan Pembayaran bil.. Sebab I ada dua dua jenis urusan, jadi I ambil dua dua nombor giliran.. Satu 1031 dan 2104 kalau tak silap.. 


Tak sempat I duduk, tiba-tiba dia panggil nombor 1033.. Aik?!! I baru je ambil nombor giliran 1031 2 saat lepas, sekarang dah jadi 1033? Bengo**! 


Dah laa macam tu, I tengok sekeliling I ramai gle yang menunggu.. Tapi, korang bayangkan 'bijak'nye diorang sebab buka 1 kaunter je! Hello!!!!! Buta ke? Dah tahu ramai orang, kenapa bukak 1 kaunter je? Dengan 1 kaunter tu jugak untuk urusan pembayaran bil, wang pos, pengeposan barang, ASB dan semua yang bersangkut paut.. KECEWA.. 


Lepas tu, baru diorang buka 1 kaunter lagi.. Daripada 5 kaunter, 2 je yang buka.. Dah laa macam tu, pekerja dia tu, mak aih.. Slow gle! Tambah lagi, dengan kutu-kutu yang tak reti menunggu, suka hati mak bapak tiri dia je nak potong line orang lain.. GRR!!


I minta maaf kalau ada yang terasa, tapi situasi tadi memang boleh buat I hangin gle sampai rasa nak makan ayam kepsi! Huh!


I tahu masalah ni bukan setakat disebabkan oleh pekerja je, tapi pelanggan jugak.. Mungkin pelanggan yang dah dipanggil nombor gilirannya, tak reti jalan laju atau tak larat.. Mungkin jugak pelanggan tu ada macam macam jenis urusan yang diorang nak selesaikan kat pejabat pos tu, macam Ma dan I ada 4 urusan harus diselesaikan.. 


Memang! Memang namanya pun pejabat pos, macam macam urusan boleh diselesaikan kat situ.. Kalau diikutkan, kerajaan dah bijak buat macam tu, macam 1-stop center.. Tapi, bergantung kepada pengurusan kat situ lah pulak macam mana dia nak selesaikan masalah beratur panjang, masalah kaunter bukak 2 je walaupun pada waktu puncak! 



I minta maaf sekali lagi kalau penggunaan bahasa I tak kena..



12 comments:

  1. act, aku baru tahu kewujudan sistem on9 nih lepas balik.. haha!

    ReplyDelete
  2. tu laa.. nak tunggu giliran boleh je.. tapi, kalau dah lama sangat, tak tahan jugak.. hoho~

    ReplyDelete
  3. dah lama, dan tak ada tindakan penyelesaian.. 

    ReplyDelete
  4. kebanyakannya sama je.. attitude lg satu problem dgn org2 kat kaunter nih.. menyakitkan hati.. isk~

    ReplyDelete
  5. sabar2.. sebab sabar saya tulis kat blog je.. haha~

    ReplyDelete
  6. tu laa.. bijak sangat.. padahal masalah ni dah lama, tp xjugak atasi.. 

    ReplyDelete
  7. hmmm.. kalau akak pon bengang dik.. jenuh nak tggu giliran.. 

    http://bicarahatimoon.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. mmg fesyen ni dh lama..

    ReplyDelete
  9. hehe..mmg perkara ni banyak berlaku kt mana2 negara kita ni..adooi..mmg png kepala..

    ReplyDelete
  10. hahaha..dah banyak kali kot kene cam ni..sabau je lah kan...

    Entri terkini : MINI GATH GENG JOHOR BLOGGERWatch my video song!!

    ReplyDelete
  11. huh!mmg "bijak" ar tu.x pasal2 bratur pjg.. http://www.geekintherainbow.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...