Tuesday, March 29, 2011

mengajar olok-olok je

assalamualaikum.. hye.. =) 


hari ni I gembira! hehe sebab salah satu nightmare I dah berlalu.. dan boleh dikatakan agak berjaya.. alhamdulillah.. terima kasih untuk partner I, Zila.. hehe




sebenarnya semester nih I ambil subjek Kaedah Pengajaran Sains.. dan salah satu tugasan ialah untuk mengajar.. dup dap dup dap.. dalam hati dok terfikir, macam mana laa agaknya nanti kan.. boleh ke I buat.. I memang tak reti lah nak mengajar orang.. sebab tak biasa kan.. lagipun, microteaching nih ada markah.. sebab tu laa tahap kegelabahan tu tinggi sikit.. eh silap.. bukan sikit.. tapi, banyak! 


untuk microteaching nih, kami perlu buat Rancangan Pengajaran Harian.. yang ni, I dan Zila buat sama-sama.. dan kami bahagikan tugas masing-masing.. tugas I ialah untuk buat slide Powerpoint.. dan untuk edit video.. punya lah cerewet nak edit video.. nak crop video lagi.. nak combine cropped video lagi.. nak edit lagi.. mengambil masa jugak laa.. tapi sebenarnya I tak kisah sebab I minat.. hehe! 


tugas Zila, untuk reka soalan yang akan diberikan pada pelajar dan cuba dulu aktiviti yang akan dijalankan.. kot-kot suruh pelajar buat, padahal cikgu sendiri pun tak reti.. tak ke malu? hoho~


tapi, alhamdulillah hari ni microteaching dah pun lepas.. dan I agak berpuas hati walaupun ada sedikit perancangan yang kurang menjadi.. biasa laa.. teori dengan praktikal kan kadang-kadang tak bergerak seiringan.. hoho~ 




tadi, ada jugak sedikit komen daripada Dr. Rohaida.. katanya, kalau slide banyak tulisan je, kita kena highlight keyword yang penting dalam ayat tu.. sebenarnya I ada terfikir nak buat macam tu, tapi tak buat.. huhu~



contoh slide I tadi.. I tak highlight / bold keyword yang penting.. ok.. noted! =)


yang lawaknya, lepas siap mengajar olok-olok tu, Dr. Rohaida suruh kami buat reflection.. sebab tak pasti nak cakap apa, jadi I cakap laa I rasa objektif hari ni tercapai sebab semua yang nak diajar sempat dihabiskan.. dan I dapat rasa pelajar I seronok sebab kitorang belajar sambil berseronok dengan adanya aktiviti-aktiviti tadi.. ops!! terlebih sudaa.. tak sedar lah pulak dah ter'syok sendiri'.. haha! macam tu laa jadinya kalau dah yakin sangat.. kih3~


apa-apapun, harapnya pensyarah kami bagi markah terbaik untuk kumpulan I dan Zila.. I nak A untuk subjek ni.. peliss cikgu.. hehe =D



insyaAllah.. =)


2 comments:

  1. dah boleh jadi cikgu ni.. hehe

    ReplyDelete
  2. hehe insyaAllah setahun lg da boleh melangkah ke dunia luar.. =D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...