Thursday, November 19, 2009

apa ada pada nama~??

pernah ke korang terfikir untuk search nama sendiri di facebook, friendster, myspace or even google?? i did.. dah lama aku try google nama penuh aku..dan rasanya sebelum belum pernah aku jumpa nama yang sebijik dengan nama aku.. tapi, hari ni, bila aku google again after quite long time, ada ramai rupanya yang ada nama macam aku.. i mean exactly like mine tak termasuk nama dad..dan aku rasa sangat pelik bila ada insan yang nama sebijik macam aku dan langsung tak teruja bila nama aku dah tak unik anymore....kat facebook aje, ada 4 orang yang nama sama macam aku..excluded me..kalau termasuk myself, jadi 5 orang laa..




lagi satu, bila aku search nama kakak aku, i found this, written by my sister..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wednesday, September 08, 2004
Ada apa dengan nama.....

ramai yg cakap nama mainkan peranan penting .tiap kali kita panggil nama someone tu bererti kita mendoakan dia.
ema teringin sangat nak tahu masksud nama ema. td surf internet, cari kat
muslim names. tp banyak lah pulak pengertian berbeza. site A bg meaning lain, site B lak bg meaning lain lak.
ada yg cakap fatma bererti
teratai, ada yg bg pengertian rahmat. yg pasti fatma or fatima nama kepada puteri rasulullah SAW. Syazana pula ada yg diertikan sbg kecergasan. ada gak yg cakap syazana tu bermaksud princess.. tp dulu masa sekolah dulu ustz Nik Zulina cakap syazana tu bermaksud kegembiraan dan kegirangan. x tahu lah mana satu yg betulnya. kalau digabungkan jd rahmat kecergasan, rahmat kegembiraan tak pun puteri teratai(^_<)V... indah nama tu..
ema cuba cari meaning nama era, eni N adik. tapi maksud nama era, hairani syahira, tak jumpa.
ikut buku nama2 bayi dalam islam yg penah ema baca dulu, nama eni, hani syazwana memberi maksud
harum wangian kasturi. tp td masa cari tadi hani maksudnya keceriaan dankegembiraan. nama adik pulak farah bermaksud kegembiraan. ada gak yg ckp farah means beautiful. syarafina tak jumpa maksud dia. tp kalau serafina bermaksud sangat indah or bidadari. kalau digabungkan jd kegembiraan yg sangat indah or kegembiraan bidadari or keindahan bidadari...
lawanya nama yg ma & abah bagi kat kitorang....



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...